علمی-اجتماعی
|
||||||||||||||||
یک شنبه 11 تير 1396برچسب:, :: 17:40 :: نويسنده : شمیلا سیامکی
چهار حالت برای قیاس اقترانی متصور است که به شکلهای چهارگانه مشهورند؛ این چهارشکل به دلیل موقعیتهای مختلف حد وسط است.
مقدمهٔ یکم مقدمهٔ دوم نتیجه
شکل یکم الف ب است ب ج است الف ج است
شکل دوم الف ب است ج ب نیست الف ج نیست
شکل سوم ب الف است ب ج نیست الف ج نیست
شکل چهارم ب الف است ج ب است الف ج است
شکل اول: اگر حد وسط؛ محمول صغرا و موضوع کبرا قرار بگیرد؛ مانند: بعضی از انسانها شاعرند؛ هر شاعری طبع لطیف دارد بعضی انسانها طبع لطیف دارند.
هوا جسم است؛ هر جسمی دارای وزن است هوا دارای وزن است.
شکل دوم: اگر حد وسط محمول صغرا و کبرا قرار گیرد؛ مانند:
هر نشخوارکنندهای علفخوار است؛ هیچ گوشتخواری علفخوار نیست. هیچ نشخوارکنندهای گوشتخوار نیست. هر مثلث متساویالأضلاعی متساویالزوایا است؛ هیچ مثلث قائمالزاویهای متساویالزوایا نیست. هیچ مثلث متساویالأضلاعی قائمالزوایه نیست.
شکل سوم: اگر حد وسط موضوع صغرا و کبرا باشد، شکل سوم به دست میآید. مانند: بعضی از کودکان باهوشند؛ هیچیک از کودکان باتجربه نیستند. بعضی باهوشها باتجربه نیستند.
هر کبوتری پرنده است؛ هر کبوتری دانهخوار است بعضی پرندگان دانهخوارند.
شکل چهارم: در این شکل حد وسط، موضوع صغرا و محمول کبرا قرار میگیرد. (این شکل در ارغنون ارسطو نیامده است) مانند:
همه کودکان بازیگوش هستند؛ همه دبستانیها کودکاند بعضی از بازیگوشها دبستانی هستند. هر انسانی حیوان است؛ هر کاتبی انسان است. بعضی حیوانها کاتبند.
نظرات شما عزیزان:
درباره وبلاگ موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پیوندهای روزانه پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
نويسندگان
|
||||||||||||||||
|